Jesteś tutaj: Ogłoszenia i aktualności » Konferencje i prelekcje » Kraków: Wyspiański. Trzecia odsłona wraz z pokazem nieznanych dzieł z okresu paryskiego

Wyspiański. Trzecia odsłona wraz z pokazem nieznanych dzieł z okresu paryskiego

Muzeum Narodowe w Krakowie

Wyspiański.
Trzecia odsłona wraz z pokazem nieznanych dzieł z okresu paryskiego

Muzeum Narodowe w Krakowie zaprasza na trzecią odsłonę wystawy stałej w Muzeum Stanisława Wyspiańskiego wraz z pokazem nieznanych dzieł Stanisława Wyspiańskiego ze zbiorów pana Ziyada Raoofa. Nieznana w literaturze przedmiotu ani szerokiej publiczności kolekcja liczy dwanaście prac, różnorodnych pod względem techniki i lat, w których powstawały.

Większość elementów zespołu pochodzi z lat 1892–1893, są to akademickie rysunki węglem i obrazy olejne – studia aktów oraz portrety kobiet i mężczyzn – powstałe w Paryżu, mieście, w którym w pełni objawiła się indywidualność młodego artysty. W tym czasie Wyspiański uczył się malarstwa w paryskiej prywatnej szkole, założonej w 1870 roku przez włoskiego rzeźbiarza Filipa Colarossiego. Osiem aktów modeli – z całą pewnością zawodowych, pracujących dla szkół artystycznych w Paryżu – charakteryzuje się wystudiowanymi pozami i gestami. Nagie postaci kobiet i mężczyzn nakreślono węglem na neutralnym tle, a główną dominantą sylwetek są linia i walor. Akty ukazują umiejętność malarza w odtwarzaniu właściwych proporcji ciała, modelowaniu brył, operowaniu światłocieniem, wartościowaniu półtonów. W zbiorze znajdują się także dwa studia z 1893 roku. Efektowne, dopracowane w szczegółach portrety – mężczyzny o egzotycznej urodzie i młodej dziewczyny w antycznej tunice – ukazują biegłość Wyspiańskiego w malowaniu olejno, którą zdobył po dwóch latach studiów w Paryżu. Dwie inne prace – pastel z 1897 oraz studium węglem z 1901 roku – to portrety już w pełni dojrzałe, namalowane w rodzinnym Krakowie.

Stanisław Wypiański, Portret kobiety, 1893, olej na płótnie, Ziyad Raoof Collection

Trzecia odsłona wystawy zachowuje scenariusz z poprzednich edycji i podział na sale: We własnym domu, Żywioły, Wawel – dramat królów, Apollo – Chrystus, Księgi moje i Metamorfozy. Ponadto wzorem poprzednich odsłon ekspozycji na parterze można zobaczyć portrety własne Wyspiańskiego, uzupełnione o wizerunki najbliższej rodziny (żony i dzieci), a także portrety przyjaciół, mecenasów i bliskich znajomych. Przestrzeń dopełniają widoki Krakowa: pejzaże tworzone z okna mieszkania przy ul. Krowoderskiej i wnętrza ulic rodzinnego miasta.

W Muzeum Stanisława Wyspiańskiego prezentowanych jest niemal dwieście dzieł artysty, z czego zdecydowaną większość stanowią prace pastelowe na podłożu papierowym. Jest to technika wrażliwa zarówno na mikroklimat i zanieczyszczenia, jak i na działanie światła. Z tego powodu w celu zapewnienia bezpieczeństwa zbiorów wystawa cyklicznie podlega zmianie.

Bieżącej odsłonie wystawy towarzyszy publikacja Wyspiański. Studya z natury. Bogato ilustrowany katalog daje wgląd w rozwój warsztatu rysowniczego i malarskiego artysty. Pokazuje przemiany, jakim Wyspiański ulegał pod wpływem kontaktów z krakowskim środowiskiem artystycznym i wielkim światem sztuki w Paryżu.

fot. Patryk Jezierski

Informacje dla zwiedzających:

Wyspiański. Trzecia odsłona wraz z pokazem nieznanych dzieł z okresu paryskiego

Muzeum Stanisława Wyspiańskiego, pl. Władysława Sikorskiego 6

26 kwietnia27 października 2024 roku

poniedziałek: nieczynne, wtorek: 10.00–17.00, środa–czwartek: nieczynne, piątek–niedziela: 10.00-17.00

Kuratorki wystawy: Magdalena Laskowska, Łucja Skoczeń-Rąpała. Koordynatorka wystawy: Dominika Treit. Projektantka trzeciej odsłony wystawy: Paulina Zwolak-Nowak. Partnerzy wystawy: ZR Hotele, Instytut im. Jerzego Grotowskiego.

Stanisław Wyspiański, Rachel. Portret aktorki Heleny Sulimy, 1901, węgiel Ziyad Raoof Collection

PMK Design
© Organizacja Monarchistów Polskich 1989–2024 · Zdjęcie polskich insygniów koronacyjnych pochodzi z serwisu replikiregaliowpl.com.