Jesteś tutaj: Multimedia » Miscellanea » „Picasso Dalí Goya. Tauromachia – walka byków” — inauguracja
23 lipca 2014 roku we wrocławskim Muzeum Architektury odbyła się konferencja prasowa w związku z inauguracją wystawy Picasso Dalí Goya. Tauromachia – walka byków. W spotkaniu udział wzięli m.in. kuratorzy wystawy, vice prezydent Wrocławia i dyrektor Muzeum Architektury.
Główną atrakcją spotkania z dziennikarzami było oprowadzanie kuratorskie po wystawie – obejmującej kilkaset exponatów (rysunków, grafik, rzeźb i zdjęć – wszystkie pochodzą ze zbiorów zagranicznych) i umieszczonej w odrestaurowanym wnętrzu dawnego kościoła bernardynów. Dla Czytelników Portalu Legitymistycznego nagraliśmy fragmenty prezentacji dla grupy skupionej wokół pani Sereny Baccaglini.
Wystawę otwiera dzieło Canaletta, autora obrazu przedstawiającego niecodzienne wydarzenie, walkę byków na weneckim placu Świętego Marka. A choć niewątpliwie ważną częścią tej expozycji są dzieła Salwatora Dalego, monarchisty i zwolennika Hiszpanii bohaterskiej, trudno oprzeć się wrażeniu zdominowania wystawy pracami Pawła Picassa, członka partii komunistycznej. W efekcie wystawa – zwieńczona monumentalnych rozmiarów kartonem do Guerniki – ma wymowę antyfrankistowską1, co potwierdził komentarz pani Baccaglini, skupiającej się w swojej wypowiedzi (nieobjętej już naszym nagraniem) na sprzeciwie Picassa wobec okrucieństwa wojny i „nazizmu”. Sprzeciwie wpisującym się przede wszystkim w schematy stalinowskiej propagandy – akurat komuniści, a wśród nich Picasso, mają najmniejsze prawo, aby krytykować swoich brunatnych pobratymców, narodowych socjalistów, za cokolwiek. Tej reflexji w słowach p. Baccaglini niewątpliwie zabrakło.
Zapraszamy do zapoznania się z nagraniami:
zdjęcia: Adrian Nikiel
1 W materiałach prasowych organizatorów pojawiła się nawet szokująca wzmianka o „latach terroru” (sic!). Być może zabrakło dystansu do demoliberalnej polityki historycznej obecnego reżimu…